vrijdag 24 juni 2011

Dijk tot Damloop

De herinnering
Gisterenavond stond ik aan de start van de Dijk tot Damloop. Een loop vanaf Volendam naar Edam. Ik werd op deze loop gewezen door Rinus toen wij voor de Waterland Halve Marathon stonden te praten.
Ik wilde daar graag starten. Ik wist alleen niet of het haalbaar was, zou immers donderdagochtend uit mijn 3e en tevens laatste nachtdienst komen. 's Middags toen ik rond 12.30 uur mijn bedje uitkwam voelde ik me best nog moe. Alleen wat doe je als Rinus op zijn weblog schrijft dat ik mee zou lopen? Lopen dus. Zo ging ik even na vijf uur naar AV Edam. De inschrijving was snel geregeld. Het was nog vrij rustig. Een hoop lopers uit de buurt kwamen even snel langs voor de inschrijving om even daarna weer naar huis te gaan om later terug te komen. Ik denk dat het even na zessen was toen Rinus kwam aanrijden met Joost. Niet veel later gevolgd door Sebastiaan.
Even voor half zeven stapte we vervolgens in de gereedstaande bus, die ons naar het Marinapark in Volendam zou brengen. Hier zou aan de zijde van de haven de start plaatsvinden.

vanaf links, Joost, Sebastiaan en Rinus
 Om 19.00 uur mochten we dan eindelijk van start. Na eerst een rondje over het Marinapark mochten we rechtsaf de dijk over door het altijd gezellige Volendam. Langs de terrasjes en de winkels en niet te vergeten de toeristen. De kilometers vlogen voorbij in de tijden tussen de 4.40-4.50. Net voor de 5 kilometer kon ik na een kleine versnelling aanhaken bij een groepje lopers. Net voordat de wind schuin van voren zou komen. Het tempo bleef behoorlijk hoog ondanks de wind. De ene na de andere moesten afhaken. Net voorbij de drankpost stonden de vrijwilligers een beetje teveel met elkaar te praten in plaats van ons de goede kant op te sturen. Later hoorde we dat wij niet de enige waren die hier last van hadden. Het scheelde ons gelukkig maar weinig. Even voorbij de 7 kilometer moest ik de laatste twee lopers laten gaan. Het tempo ging richting de 4.20 voor mij even te snel met het oog op de VeluweZoomTrail van a.s. Zondag. Wilde niet te diep gaan. Tussen kilometer 8-9 nog wel een beetje last gehad van de tegenwind. Maar met een slotkilometer van 4.34 bereikte ik de finish in 46.41.


Een dikke PR. Mijn PR stond sinds 2009 op 51.24 gelopen tijdens een hele drukke Singelloop waarin ik achterin startte. Sindsdien had ik geen 10 kilometer wedstrijd gelopen. Gisteren kwam het er eindelijk uit wat ik eigenlijk al verwacht had. Een tijd dik onder de 50 minuten. Gezien de voorbereiding met weinig slaap in de afgelopen dagen,een tijd waar ik meer dan tevreden over mag zijn. Na de finish nog even gewacht op Rinus en Joost. Sebastiaan was al enige tijd binnen.

Joost - Rinus




Ongeveer twee minuten later kwam Joost met Rinus over de streep. De missie was geslaagd. De doelstelling om Joost te hazen voor een tijd onder de 50 minuten was gelukt. Hierna was het ongeveer 800 meter terug lopen naar AV Edam. Daar afscheid genomen van Joost en Rinus. Vervolgens Sebastiaan nog even in Purmerend afgezet om daarna door te rijden naar huis voor de welverdiende douche.



8 opmerkingen:

  1. Mooie strakke tijd Gerard, heb ooit ook zoiets gelopen onder goede omstandigheden kun je zeker sneller, 10 km is een truukje als je het vaker doet gaat 't steeds sneller.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk verslag Gerard. Lijkt me een leuk loopje en ook lekker in de buurt. Voor volgend jaar maar even in de agenda zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey, 'tis zelfs een dikke PR!
    Proficiat dus, en dat met enige reserve gelopen ivm zondag, ' kan dus nog harder, op het juiste moment.
    Succes zondag op de Veluwe

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Top en gefeliciteerd en een prima tijd.
    leuk dat je ook kwam en altijd leuk zo onder elkaar.
    Zie je Zondag.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Komen die vele kilometers trainen er toch ook hier weer ff uit. Het werd ook wel tijd om nou eens onder die 50 minuten te duiken ;-)
    Maar aangezien je niet alles gegeven hebt zit er nog veel meer in.
    Gefeliciteerd met wederom een pr.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Super gelopen. Bedankt voor de super avond.. Tnx voor het naar huisbrengen!! tot de volgende loop!

    Sebastiaan

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi PR. Gefeliciteerd. En niet een klein beetje! Hoppa, dan gelijk maar 5 minuten

    BeantwoordenVerwijderen