zaterdag 7 november 2009

Bergrace By Night

Vrijdag 6 november 2009, om 23.20 uur stond de Bergrace By Night op het programma. Op 11 September had Aad een oproep geplaatst op zijn weblog en op Twitter voor deze loop. Komen jullie ook was zijn vraag. Na even contact te hebben gelegd, werd als snel duidelijk dat we voor de langste afstand zouden gaan. Dus starten om 23.20 uur op de markt van Wageningen.
Donderdag had Aad al de startnummers van ons opgehlaad. Dus daar hoefde we ons vrijdag niet druk om te maken.
 Op vrijdagmiddag hadden Aad en ik nog even telefonisch contact. Afgesproken dat ik hem thuis zou op komen halen om 21.00 uur.

                                                                                                                             

Rond 19.45 uur zat ik dan ook in de auto om naar Veenendaal te rijden waar ik even over negenen arriveerdde. Na een lekker bakkie koffie en zijn we rustig richting Rhenen gereden. Onderweg begon het als zachtjes te regenen. Dat beloofde weining goeds voor vanavond. Aangekomen in Rhenen, werd de auto geparkeerd op de parkeerplaats van Ouwehands Dierenpark. Snel in de gereedstaande bus gestapt naar de markt in Wageningen.


                                                                                                                                     
Daar aangekomen was het opgehouden met zachtjes regenen. De lopers stond allemaal te schuilen in de kroegen, restaurantjes of onder de afkappingen. Na even wat foto's geschoten te hebben zijn we binnen gestapt bij "Thuis Bij Guus". Het was hier in tegenstelling bij alle andere tentjes lekker rustig. Onder genot van een bakkie warme Chocomel voor mij en bakkie Thee voor Aad, zaten we lekker droog te wachten tot het tijd was om te starten. Op het laast nog even een sanitaire stop en vervolgens naar de vrachtwagen om onze overtollige kleding aan te geven. Toen werd er al omgeroepen dat men iets eerder ging starten. De startboog dreigde in te storten. Het was inmiddels omgehouden met regenen.

Onder een lekker tempo vervolgens gestart. Eerst door de smalle straten van Wageningen, vervolgens richting Rhenen. Onderweg trok Aad veel bekijks met zijn verlichting. Toch viel het ons op dat veel lopers het niet zo nauw namen met de veiligheid. Zij hadden zeker het stukje van Aad op zijn website over veiligheid niet gelezen. Donkere kleding, geen enkele verlichting enz.
Onderweg was het soms toch flink aanpoten. Er stond een best briesje. Even voor de beklimming van de Grebbeberg waarschuwde Aad mij al voor het laatste lastigste stuk. De beklimming van de Grebbeberg over een smal bospad met aan beide kanten een rij waxinelichtjes. Een schitterend gezicht, maar o zo gevaarlijk. Dit merkte Aad al op het eerste stuk waar hij bijna onderuit ging. Halverwege ging het echter steeds beter zodat ik op het eind nog iets kon versnellen om in een tijd van 1.04.38 te finischen. Aad die na zijn bijna valpartij iets rustiger na boven ging finischde in 1.04.43.
Na een blikje sportdrank in ontvangst te hebben genomen, hebben we de kleding opgehaald in het Junglerestaurant. Helaas had ik geen tijd om mij verder te vermaken bij de party. Moet nog een stukje rijden en zaterdag stond er ook nog een avonddienst op het programma. Na Aad te hebben afgezet op de Rondweg West, ben ik doorgereden naar huis om daar om 02.15 aan te komen. Gedoucht, hond uitlaten en vervolgens nog wat drinken. Uiteindelijk om 03.30 uur naar bed. Het was een lange dag geworden. Al met al een schitterende ervaring. Aad bedankt voor de gezellige avond/nacht. We zien elkaar weer bij de Zevenheuvelenloop.
Mijn Polar RS800 gaf 11,91 km aan.  De Garmin Forerunner 310XT van Aad had ons geklokt op 11,88 km.

7 opmerkingen:

  1. Gerard,

    Leuk verslag, lijkt me wel eens leuk om zo 's nachts te lopen! Alhoewel ik als training een hekel heb om in het donker te lopen. Maar als "wedstrijd".....

    Tot de 7heuvelen!
    Herman

    BeantwoordenVerwijderen
  2. leuke race, ik heb hem 2 jaar geleden gedaan, het is alleen dat het voor mij vanuit Alkmaar zover weg is...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Klinkt echt als een feestje! Het is dat ik naast hardlopen ook heel goed kan slapen, maar misschien wel een optie voor volgend jaar

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gerard, ik zag je reactie/vraag bij Rinus. Volgens mij zijn dit jaar de eerste negen kilometer van de halve en hele marathon in Spijkenisse dezelfde. Vorig jaar heb ik daar mijn p.r. op de halve gelopen. Alleen de eerste kilometers is een beetje vol, maar na een kilometer of drie heb je volop de ruimte om je door de polder te spoeden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. bijzonder hoor in de nacht rennen... ik heb alleen roparunnachtervaring.. lijkt mij wel leuk de race

    BeantwoordenVerwijderen
  6. wow gaaf! Een superloop om mee te maken! succes met de 7^^

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gerard
    was een mooie ervaring zo samen met Aad in de Bergrace.
    Veel succes alvast in de 7heuvelenloop en veel plezier met de Garmin
    Linschoten word een groot webloggers feest, zullen we elkaar vast treffen; anders wel in Egmond/Schoorl/Apeldoorn/Utrecht/of ???
    Groet, Ruud

    BeantwoordenVerwijderen