zondag 20 september 2009

Dam tot Damloop By Night

Zaterdag, de Dam tot Damloop By Night. In verband met het 25 jarig bestaan van de Dam tot Damloop, kreeg Le Champion eenmalig toestemming om een Dam tot Damloop By Night te organiseren op de zaterdag voor de "normale" Dam tot Damloop. Toen de inschrijving op 1 april werd geopend was ik er als de kippen bij om mij hiervoor in te schrijven.  Lopen in het  donker over een verlicht parcours trok mij wel aan. Ook het eenmalige karakter van deze loop vond ik bijzonder. De teleurstelling kwam later toen de starttijden bekend werden. Ik mocht als lid van Le Champion al om 18.00 uur starten. Na een snelle berekening kwam ik er gauw achter dat ik niet in het donker zou lopen. Ik zou zodoende de speciale zweer gaan missen.

Rond half vier, ben ik met mijn vrouwtje en een paar vrienden met de auto naar Zaandam gereden. Om vanaf de parkeerplaats met de bus naar Amsterdam te worden gebracht.  Na te zijn uitgestapt gelijk naar het ontmoetingspunt van de webloggers en twitters bij Koffiehuis Smit.

 Patricia  stond daar al te wachten. Patricia had ik via twitter leren kennen. Ik wist dat zij ook om 18.00 uur in het Le Championvak zou starten. Even later kwamen  Johan, Rik  aanlopen.  Running Ronald was in geen velden of wegen te zien. De starttijd naderde dus op naar het startvak.

Om precies 18.00 uur klonk het startschot. Mijn supporters stonden vlak na de start en konden zodoende een paar aardige foto's maken voordat wij de warme en benauwde IJtunnel inliepen. Bij het uitlopen van de IJtunnel begonnen voor Patrica de problemen. Waar ze van tevoren al bang voor was kwam uit. De hamstrings begonnen behoorlijk op te spelen. Gaandeweg de loop kreeg zij daar steeds meer last. Ondanks dat zij regelmatig had aangegeven dat ik verder kon gaan ben ik bij haar gebleven. Aan haar gezichtsuitdrukking was te zien dat de pijn soms ondragelijk was.  Probeerde haar wat op te vrolijken en liet af en toe het tempo zakken om haar weer op te pikken om even daarna het tempo langzaam weer te verhogen. Sorry Patricia daarvoor was bang dat je anders zou gaan wandelen.  Het resultaat was wel dat ze bleef lopen en niet tot wandelen overging. Sommige stukken had ze het echt zwaar maar op karakter liep ze toch door. Op het eind perste na eerst de gehele boel voor de laatste brug bij elkaar gevloekt te hebben toch nog een sprintje uit.

Uiteindelijk liepen wij de Dam tot Damloop By Night in 1.32.39 uur. Geen wereldtijd maar wat maakt dat uit. Wij zijn erbij geweest. Bij deze wil ik Patricia bedanken voor de gezeligheid zaterdagavond. Door haar heb ik lekker ontspannen gelopen en mij niet geforceerd. Zodoende kon ik de volgende dag mij PR verbeteren op de 16,1 kilometer.

Patricia meid, je bent een kanjer. Je hebt onderweg ondanks moeilijke momenten karakter getoond en misschien had je het niet verwacht, toch uitgelopen. Misschien tot de volgende keer. Ik denk dat we redelijk gelijk opgaan met lopen dus wie weet. Helaas was mijn vrouwtje al de gehele week ziek en wilde zij naar huis. Ik kon dus niet blijven voor de afsluitende borrel. Hopelijk kan ik dat goedmaken bij een volgende gelegenheid.



's Avonds bij het kijken van de beelden van RTV Noord Holland zag ik pas de echte Dam tot Damloop By Night. Het was donker en overal was zweerverlichting aangebracht. Was gewoon schitterend om dat te zien. Nu heb ik het gevoel dat ik twee keer de Dam tot Damloop heb gelopen en geen Dam tot Dam By Night. Jammer!   


2 opmerkingen:

  1. hee, leuke foto Gerard, heb je die van RTV NH? Ja, jammer dat ik je niet meer gezien heb maar dat komt wel weer een keer! Het was supergezellig! Top dat je Triezz goed goed gehaasd hebt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey, die blonde staartjes ken ik! Die zijn van een dam van de AV....

    Ik ben blij dat je bij me bent gebleven. Door jou ben ik toch door blijven lopen! Nogmaals bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen