zondag 20 september 2009

25e Dam tot Damloop

Na gisteren al de Dam tot Damloop By Night te hebben gelopen stond vandaag de 25e Dam tot Damloop op de zondag gepland. Of het verstandig is? Geen idee. Gisteren ging boven verwachting goed en ik voelde mij vanmorgen ook goed. Ja, ik voelde de benen een beetje maar dat was geen belemmering om niet van start te gaan.

Om 11.00 uur rustig naar Zaandam gereden. Het vrouwtje bleef vandaag met koorts thuis. Dus vandaag alleen op pad richting Zaandam. Dezelfde procedure als gisteren. Auto parkeren en vervolgens met de bus richting Amsterdam Centraal. Daar bleek ik ruim op tijd aanwezig te zijn.


Ik had voor vandaag de beschikking gekregen over een startnummer van Hoekstra en van Eck Makelaars. Dit hield wel in dat ik pas om 13.10 uur kon starten. Normaal start ik altijd als één van de eerste in het Le Championvak. In werkelijkheid gingen we pas om 13.20 uur van start. De zon was al behoorlijk gaan schijnen en het werd steeds warmer. Gelukkig stond er een verkoelend briesje. De IJtunnel leek korter en minder warm dan de avond daarvoor. Het lopen ging goed, ondanks dat ik op sommige moment last van de warmte had. De bewoners hadden echter op diverse plaatsen een verkoelende douche gemakt. Daar heb ik dan ook dankbaar gebruik van gemaakt. De tussentijden gaven ook aan dat ik goed bezig was voor mijn doen.  Zou ik dit tempo kunnen volhouden of zou de klap nog komen. Twee dagen achter elkaar lopen was ik niet gewend. Het 10 kilometerpunt passeerde ik ruim 4 minuten sneller dan gisteren in 52.30. Hierna had ik het door de wind even moeilijk, gelukkig kwam snel daarna maar na de drinkpost. Na wat gedronken te hebben kon ik de draad weer oppakken en heb ik redelijk kunnen doorlopen de laatste kilometers. Uiteindelijk werd het een eindtijd van 1.25.14. Dat was ruim 7 minuten sneller dan gisteren. En 3.19 sneller dan de editie van 2008. Een echte PR dus.

Het leek trouwens wel of er vandaag veel meer mensen langs de kant stonden. Ik vond het leuk om de Dam tot Damloop twee keer te lopen. Heb genoten van dit weekend.

2 opmerkingen: